همه چیز درباره سیستم تهویه مطبوع آشپزخانه رستوران در شیراز

همه چیز درباره سیستم تهویه مطبوع آشپزخانه رستوران در شیراز

همه چیز درباره سیستم تهویه مطبوع آشپزخانه رستوران در شیراز

در این مطلب همه چیز درباره سیستم تهویه مطبوع آشپزخانه رستوران برای شما بیان شده است. شما می‌توانید با مطالعه این مقاله تا انتها، از مهم‌ترین نکات و الزامات طراحی سیستم تهویه مطبوع آشپزخانه رستوران آگاه شوید. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

در سراسر دنیا و در هر کشور قوانین خاصی برای ایمنی کارکنان و محیط در رستوران ها وجود دارد. قسمت بزرگی از این قوانین به تهویه مطبوع رستوران‌ها بر می‌گردد و با توجه به شرایط کاری، در این میان آشپزخانه رستوران یکی از مهم‌ترین نقاط است. شرایط تهویه هوای این مکان با توجه به دما و رطوبت متفاوتی که با سایر نقاط دارد، باید به درستی و به منظور حفظ شرایط کار در محیط و همچنین حفظ کیفیت غذاها، با سیستم تهویه مطبوع آشپزخانه رستوران به صورت مناسبی فراهم شود. 

در این مقاله قصد داریم تا ابعاد جزئی تر و دقیق تری را از این سیستم‌ها که در رستوران‌های مختلف جهان به کار گرفته می‌شوند برای شما بیان کنیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با ما تا انتهای همین مقاله همراه شوید. 

 

سیستم-تهویه-آشپزخانه-صنعتی-درشیراز

همه چیز درباره سیستم تهویه مطبوع آشپزخانه رستوران در شیراز

نیازها و الزامات تعریف شده در قوانین مختلف ایمنی برای سیستم‌های تهویه مطبوع آشپزخانه‌های رستوران‌ها، بسیار بیشتر و البته سخت تر از مکان‌های غیر تهیه و تولید غذاهای گرم می‌باشد. این قوانین که قسمتی از OSHA به عنوان قوانین جامع ایمنی در رستوران‌ها هستند، همگی بر تهویه درست هوا توسط سیستم در آشپزخانه رستوران تاکید دارند. 

به صورت کلی و در هر ساختمان به صورت مرسوم، کار سیستم‌های تهویه دارای دو بخش کلی است. بخش اول شامل کشیدن و فیلتر کردن هوا به درون ساختمان و بخش دوم تنظیم ویژگی‌هایی مانند دما و رطوبت و وارد کردن هوا به محیط کار یا خانه است. در رستوران‌ها اما با توجه به دما و رطوبت بسیار بالاتر این مراحل کمی متفاوت تر می‌شود و البته نیاز است تا سیستم تهویه مطبوع آشپزخانه رستوران دارای ویژگی‌های دیگری نیز باشد که در ادامه بیان می‌شوند. 

فن-تهویه-آشپزخانه-رستوران-در-شیراز

نکات و موارد مهم در خصوص یک سیستم تهویه مطبوع آشپزخانه رستوران در شیراز

عدم توجه به تهویه مناسب در یک رستوران علاوه بر خراب شدن دستگاه‌ها و یا بروز آسیب‌هایی برای کارکنان، منجر به از دست رفتن کسب و کار نیز می‌شود. آشپزخانه‌های رستوران‌ها و آشپزخانه‌های بزرگ باید برای بیرون راندن هوای داخل و همچنین ایجاد جریان جدید هوا، از اگزاست فن‌های قدرتمند استفاده کنند. در برخی از موارد مشاهده می‌شود که سیستم تهویه مطبوع آشپزخانه رستوران دارای دو بخش مجزا برای اگزاست است. یکی برای وسایل تولید کننده بخار درون محیط و دیگری برای روغنکاری و گریس لوازم. 

در صورتی که سیستم تهویه مطبوع برای آشپزخانه به درستی طراحی شده باشد، باید حتی در ساختمان‌های غیر قابل نفوذ به وسیله هوا، باید جابجایی هوا از مکان‌های مجاور آشپزخانه رستوران مانند سالن پذیرایی وجود داشته باشد. اما این مقدار جابجایی باید معقول و استاندارد باشد، در غیر اینصورت، ورود حجم بالایی از هوا به آشپزخانه رستوران می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی از جمله در عملکردی فن تهویه رستوران و افزایش مصرف انرژی شود.

 

تهویه-مطبوع-رستوران-در-شیراز

مقدار هوای جابجا شده ورودی از سالن‌های جانبی آشپزخانه رستوران، تنها باید 10 درصد باشد و 90 درصد باقیمانده از این مقدار را باید از مکان‌های اختصاصی تعبیه شده برای هوای آشپزخانه تامین شوند که اکثرا خارج از محیط ساختمان رستوران هستند. در صورت افزایش این مقدار در سیستم تهویه مطبوع آشپزخانه رستوران، رطوبت به همراه بوی غذا با آلودگی‌های محیط ترکیب شده و وارد محیط غذاخوری می‌شوند. در چنین شرایطی البته فشار منفی نیز باعث بسته شده خود به خود درها و سخت شدن کنترل دمای محیط آشپزخانه می شود.

فشار منفی همچنین کار را برای هودهای آشپزخانه سخت می‌کند و مصرف انرژی به شکل قابل توجهی بالا می‌رود. در چنین شرایطی در آشپزخانه رستوران امکان ایجاد پدیده backdraft یا همان عقبگرد هوا شود که باعث کاهش کیفیت هوا و همچنین بالا رفتن مصرف انرژی می‌شود. 

شرکت کولاک فن در شیراز پذیرای سفارشات شما در شیراز و هر نقطه از کشور ایران می باشد.برای ارتباط با کولاک فن به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.