آیا دستگاه تصفیه هوا برای کرونا و جذب ویروس آن موثر است؟

آیا دستگاه تصفیه هوا برای کرونا و جذب ویروس آن موثر است؟

آیا دستگاه تصفیه هوا برای کرونا و جذب ویروس آن موثر است؟

با ظهور کرونا این ویروس شوم و ناشناخته و همه گیر شدن جهانی آن توجه ها به کیفیت هوایی که استنشاق می‌کنیم بیشتر جلب شده و عموما افراد سعی بر بهبود سطح کیفی آن دارند. حال می خواهیم ببینیم آیا دستگاه تصفیه ای وجود دارد که برای تصفیه ی هوا از ویروس کووید 19 موثر باشد؟ اگر این سوال شما نیز هست در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

آیا تا به حال به این فکر کرده بودید که روزی بیاید و شما حتی قادر نباشید عزیزانتان را در آغوش بگیرید؟ روزی که معلوم نباشد تا چه زمانی محکوم باشید که هنگام بیرون رفتن از خانه ماسک بر صورت خود گذاشته و از لذت تنفس هوای سالم و پاک بهاری یا پاییزی محروم باشید؟ کمتر کسی به چنینی چیزی در تمام زندگی اش فکر کرده است. اما متاسفانه این روزها با ظهور ویروس ناشناخته و سمج کرونا همگی داریم چنین شرایطی را تجربه می‌کنیم. ویروس کووید نوزده که با نام کرونا هم شناخته می شود ویروسی جدید است که قادر است هم روی انسان و هم روی حیوان ها اثر گذاشته و آنها را آلوده کند. مهم ترین و بیشترین قسمتی از بدن که این ویروس روی آن تاثیر می گذارد و آن را درگیر می‌کند دستگاه تنفس و ریه هاست. هرچند این ویروس به طور کامل شناخته نشده است و هر روز ابعاد جدیدی از آن کشف می شود که نشان می دهد نوع پیشرفته ی آن نه تنها روی دستگاه تنفسی بلکه روی سایر دستگاه های بدن مانند دستگاه گوارش و غیره نیز اثر گذاشته و آنها را درگیر می کند. فردی که به این ویروس مبتلا شود و یا ناقل آن باشد به هر چیزی که دست بزند یا هر چیزی را که لمس کند را آلوده می کند. چرا که قدرت سرایت ویروس کووید 19 بسیار بسیار بالا است. یکی دیگر از راه های انتشار این ویروس از طریق تنفس است. به طور کلی تماس آن هم بدون واسطه با شخص ناقل و یا تماس با سطوح آلوده به ویروس و سپس انتقال آن به گوش، چشم، بینی و دهان می تواند سبب وارد شدن ویروس کرونا به بدن شود. یکی از بحث هایی که با همه گیر شدن این ویروس پیش آمده است این است که برخی از دستگاه های تصفیه ی هوا قادر هستند این ویروس را به درون خود جذب کرده و در نتیجه محیط را پاکسازی کنند. در ادامه بیشتر در مورد دستگاه های تصفیه ی هوا و تصفیه هوا برای کرونا صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آیا دستگاه های تصفیه هوا برای کرونا تاثیری دارند؟

براساس پژوهش های مختلفی که در مورد ویروس کووید نوزده انجام شده است. استفاده از ماسک های مناسب و همچنین انجام درست محدودیت های فاصله گذاری اجتماعی می تواند تا اندازه ی بسیار زیادی در کاهش ریسک ابتلا به این ویروس موثر باشد. چرا که یکی از مهم‌ترین راه‌های سرایت این بیماری از طریق ترشح های دهان و بینی و تنفس است. با رعایت این کارها قطعا احتمال مبتلا شدن به ویروس کووید 19 کمتر می شود. اما با تمام این موارد و رعایت انواع پروتکل‌های بهداشتی این ویروس بر روی تمام جنبه های زندگی های ما تاثیر خود را گذاشته است. البته با توجه به این که همیشه در هر شری خیری نهفته است این ویروس سبب شد تا انسان ها بیشتر به هوایی که تنفس می کنند. اهمیت دهند و سعی کنند سطح کیفی آن را بالاتر ببرند. اما چرا این حالت پیش آمد؟ یکی از مهم ترین علت های این امر این است که ویروس کووید 19 می تواند از طریق هوا هم منتقل شود و این موضوع به وسیله ی حرکت هایی که آئروسل ها ( همان ذره‌های میکروسکوپی بیولوژیکی که در هوای اطراف ما وجود دارند) دارند اتفاق می افتد. در این میان یک سوال مهم پیش می آید و آن هم این است که آیا می توان به دستگاه های تصفیه ی هوا به عنوان یک راه حل نگاه کرد؟ یا استفاده از دستگاه های تصفیه هوا برای کرونا قادر هستند احتمال مبتلا شدن به این ویروس را کاهش دهند؟ و اگر بله کدام دستگاه های تصفیه هوا برای کرونا و کم کردن اثرات آن مناسب و تاثیرگذار هستند؟ پیش از اینکه بتوانیم به این سوال ها پاسخ دهیم لازم است اول انواع مختلف دستگاه های تصفیه هوا را بشناسیم.

انواع دستگاه های تصفیه ی هوا کدام هستند؟

پیش از اینکه بتوانیم تشخیص دهیم کدام یک از دستگاههای تصفیه هوا برای کرونا مناسب هستند. می بایست شناخت نسبی به انواع این دستگاه ها داشته باشیم. انواع دستگاه های تصفیه ی هوا عبارت هستند از:

  1. دستگاه تصفیه ی هوا به همراه لامپ فرابنفش
  2. دستگاه های تصفیه ی هوا همراه با فیلتر هپا
  3. دستگاه تصفیه ی هوا از نوع یون ساز
  4. دستگاه تصفیه ی هوا ازن ساز

در ادامه به بررسی هر یک از انواع دستگاه های تصفیه ی هوا می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

دستگاه-تصفیه-ضدکرونا-در-شیراز
دستگاه تصفیه هوا

ویژگی های دستگاه تصفیه ی هوا به همراه لامپ فرابنفش

برخی از انواع دستگاه های تصفیه ی هوا از یک لامپ اشعه ی یو وی یا فرابنفش استفاده می کنند تا بتوانند هوا را پاکسازی کنند. عمل تصفیه ی هوا در این دستگاه به این شکل شروع می شود که لامپ فرابنفش موجود در دستگاه اشعه های خود را به فیلترهایی که در دستگاه موجود هستند می تاباند. سپس مواد آلاینده ی موجود در محیط اطراف به درون دستگاه تصفیه مکیده شده و هنگامی که به فیلترها برخورد می‌کنند با آنها واکنش داده و آن دسته از مولکول های هوا که برای آلاینده ها هستند از بین رفته و هوای پاکیزه از دستگاه خارج می شود. یکی از چالش هایی که در سر راه این نوع از دستگاه ها وجود دارد این است که اگر تعدادی از مولکول های آلاینده با فیلتر به صورت ناقص واکنش نشان دهند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر چنین اتفاقی رخ دهد احتمال دارد این مولکول ها به مواد جدید و حتی گاها شناخته نشده ای بدل شوند که تنفس آنها قطعا می‌تواند به سلامتی فرد آسیب برساند. همین اتفاق ممکن است برای ویروس کووید 19 هم اتفاق بیفتد و وقتی در پروسه ی دستگاه تصفیه هوا برای کرونا قرار گیرد مواد جدید و خطرناکی تولید شوند که سبب بروز مشکلات سلامتی شوند. مشکل دیگری که در این راستا وجود دارد این است که این ذره ها با سرعت بسیار زیادی در حال حرکت هستند. ممکن است حتی با فیلتر برخورد هم نداشته باشند چه برسد به این که واکنشی نشان دهند. معمولا از دستگاه های با لامپ یووی در بیمارستان ها، درمانگاه ها و به طور کلی در مرکزهای درمانی بهره می گیرند و وظیفه ی عمده ی آن ضدعفونی کردن فضایی است که که در آن قرار گرفته است و معمولا برای استفاده در خانه ها توصیه نمی شوند.

ویژگی های دستگاه های تصفیه ی هوا همراه با فیلتر هپا

فیلتر هپا کوتاه شده ی عبارت High Efficiency Particulate Arresting بوده و در مفهوم به معنی در دام انداختن ذره هایی با راندمان زیاد می باشد. یکی از کارآمدترین فیلترهای موجود در دستگاه های تصفیه ی هوا همین فیلتر بوده و با توجه به چیزی که از نام آن هم دریافت می شود قادر است تا درصد بسیار زیادی از مواد آلاینده ی موجود در فضا را (تا نود و نه درصد) در خود نگه دارد. کاری که این نوع از دستگاه ها انجام می دهند برخلاف دستگاه های دارای لامپ فرابنفش به گونه ای است که هیچ ذره ی جدیدی به وجود نمی آید. بلکه هوای موجود در محیط اطراف با کمک یک فن قوی به درون دستگاه کشیده می شود و با عبور از درون فیلترهای موجود در دستگاه کلیه ی مواد آلاینده ی موجود در هوا از آن گرفته شده و در داخل فیلترها گیر می افتند و هوای تمیز و فاقد آلودگی از دستگاه خارج شده و در محیط منتشر می‌شود. این نوع از دستگاه ها عموما به وسیله ی برندهای قدیمی و مجرب در این حوزه به تولید می رسند و حتی تولید کننده های سوئیسی هم از این تکنولوژی برای دستگاه های تصفیه و پالایش هوا بهره می برند. تولید کننده های داخل کشور نیز از این نوع دستگاه ها تولید می کنند و علاوه بر فیلتر هپا از یک فیلتر دیگر به نام فیلتر جاذب کربن هم بهره می برند تا همراه با جذب سایر آلاینده ها آلاینده های شیمیایی نیز درون دستگاه به دام افتند و کارایی دستگاه تصفیه را به حداکثر برسانند. با توجه به چیزهایی که گفته شد می بینیم که این نوع از دستگاه های تصفیه بسیار مناسب برای نصب و بهره گیری در خانه هستند.

فیلتر-تصفیه-هوا-در-شیراز
عملکرد فیلتر هپا

آیا فیلتر هپا قادر به از بین بردن ویروس کرونا می باشد؟

پاسخ به این سوال مثبت است. فیلتر هپا دارای یک عملکرد سه مرحله ای است که یکی از مرحله های آن منتشر کردن یا Diffusion نام دارد. در این کارکرد از فیلتر هپا حتی ذره هایی که بسیار بسیار کوچک هستند و اندازه ای برابر با 3 میکرون الی 20 میکرون داشته باشند هم به وسیله ی آن جذب می شوند و از هوا پاکسازی می‌شوند. اندازه ی ویروس کووید 19 چیزی 3 تا 20 برابر بزرگتر از این مقدار است و به همین دلیل می‌توانیم نتیجه بگیریم یکی از دستگاه های تصفیه هوا برای کرونا همین دستگاه هایی هستند که از فیلتر هپا در ساختار خود بهره می برند. اما این دستگاه این کار را چگونه انجام می دهد؟ در عملکرد diffusion ذره های بسیار کوچک با ابعادی که گفته شد به صورت متناوب با ذره های گازی تماس پیدا می کنند و این تماس و تصادم سبب می شود سرعت آن‌ها بسیار کمتر شده و نیز جهت حرکتی بدون نظم داشته باشند. این امر سبب می شود تا فیلتر هپا بتواند به راحتی آن‌ها را جذب کند. نیویورک تایمز اعلام می کند که برای حذف ویروس ها از هوایی که تنفس می‌کنیم فیلتر هپ بسیار کارآمد می باشد و نه تنها کووید 19 بلکه سایر انواع ویروس ها را هم از بین می برند. بنابراین بهره گیری از این نوع دستگاه در دوران پاندومی کووید 19 می‌تواند موثر باشد.

این نوع از دستگاه های تصفیه با توجه به نامی که دارند از یون ها برای تصفیه ی هوا استفاده می کنند. این عمل به این گونه است که این دستگاه تعدادی یون منفی تولید کرده و وارد هوای اطراف می‌کند و به این وسیله هوا را از آلاینده ها پالایش می‌کند. این یون های منفی به نوعی با مواد آلوده کننده ی موجود در هوا واکنش نشان می دهند و پس از ترکیب شدن با آن‌ها، آن‌ها را سنگین کرده و سبب نشستن آنها روی سطوح می شوند. مشکلی که در این میان وجود دارد این است که بدن ما هم مانند یک سطح عمل می کند و به این وسیله آلاینده ها می توانند وارد بدن ما نیز شوند. در نتیجه این نوع از دستگاه ها دارای ریسک هایی برای استفاده هستند و شک و شبهه هایی در مورد انها موجود است و بهتر است از آنها برای تصفیه هوا برای کرونا استفاده نشود.

 

ویژگی های دستگاه تصفیه ی هوا ازن ساز

این دسته از دستگاه‌ها ادعا می کنند به کمک تولید ازن قادر هستند تا مواد آلوده کننده ی موجود در هوا را از بین ببرند. اما این دستگاه ها هم مخاطرات مخصوص به خود را دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده گاز اوزون اگر داراری غلظت زیادی باشد می‌تواند سبب آسیب های سلامتی شود. در نتیجه از این دستگاه هم نمی توان برای تصفیه هوا برای کرونا استفاده کرد.

از چه دستگاهی برای تصفیه هوا برای کرونا استفاده کنیم؟

با توجه به توضیحاتی که گفته شد. بهترین دستگاه برای تصفیه هوا برای کرونا دستگاهی است که هیچ چیز جدیدی را که امکان واکنش دادن آن با ویروس وجود دارد وارد هوا نکند. تنها به کمک مکش آلاینده ها به درون خود ویروس هایی که در هوا موجود هستند را از بین ببرد. در میان دستگاه هایی که گفته شد به نظر دستگاه هایی که دارای فیلتر هپا هستند برای تصفیه هوا برای کرونا مناسب به نظر می رسند. به این دلیل که این دستگاه هیچ گونه ماده‌ی جدیدی به هوا اضافه نمی کند. در عین حال قادر است ذرات بسیار ریز که بین 3 تا 20 میکرون هم هستند را هم به خود جذب کند. قدرت فن دستگاه تصفیه و نیز حجم فیلتر های آن هم از اهمیت زیادی برخوردار است.در ادامه برای مشاهده نمونه محصولات ارسالی شرکت به کانال ما در اپارات مراجعه نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.