تفاوت هواساز صنعتی و هواساز هایژنیک

تفاوت هواساز صنعتی و هواساز هایژنیک

تفاوت هواساز صنعتی و هواساز هایژنیک

تفاوت هواساز صنعتی و هواساز هایژنیک به میزان خلوص و تمیزی هوا بستگی دارد که بدین ترتیب در هواساز هایژنیک این میزان به 99.99 درصد می رسد. هواساز هایژنیک دستگاهی کاربردی که جهت بهبود هوا در فضاهایی مانند بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، کلین روم، صنایع پزشکی، داروسازی به کار می رود. به طور کل فضاهایی که ورودی هوای پاک و خروج هوای آلوده در اولویت می باشد.

تفاوت بارز هواساز هایژنیک با هواساز صنعتی در این است که هواساز صنعتی که در صنایع مختلفی کاربرد دارد با کیفیت هوای کمتر و میزان حساسیت پایین تر استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم به تفاوت هواساز صنعتی و هواساز هایژنیک بپردازیم. فهرست مطالب در بخش پایین ارائه می گردد.

فهرست مطالب

انواع هواساز

فرآیند تهویه هوا

هواساز صنعتی

نحوه عملکرد هواساز صنعتی

هواساز هایژنیک

مقایسه هواساز صنعتی و هواساز هایژنیک

انواع هواسازها طبق موارد ذیل می باشد

  1. هواساز هایژنیک یا هواساز بیمارستانی یا بهداشتی
  2. هواساز معمولی
  3. زنت
  4. ایرواشر

تجهیزات دستگاه هواساز نوع پیشرفته ای از تجهیزات صنعتی و غیر صنعتی می باشد. بگونه ای طراحی شده اند که توانایی انتقال حجم بالایی از هوا طبق دمای کنترل شده دارند. این هوای تمیز کنترل شده در فضاهای متفاوت در مکان های مختلف تزریق می شود. عملکرد هر کدام تا حدودی باهم مشابه است ما در برخی موارد جزیی متفاوت هستند.

فرآیند تهویه هوا

تهویه هوا فرآیندی است که جهت ایجاد و حفظ حرارت، کنترل رطوبت و میزان خلوص هوا در فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. این فرآیند در جهت رفاه و آسایش و ایمنی محیط انجام می شود. یک سیستم تهویه مطبوع کارآمد شامل چهار شاخص اصلی می باشد که دمای هوا، رطوبت، حرکت و میزان کیفیت است. این اهداف برای رسیدن به دمای مطلوب توام با هوای پاکیزه و با کیفیت است.

هواساز صنعتی چیست؟

هواساز صنعتی دستگاهی برای تصفیه و کنترل هوا با حفظ رطوبت، دما، فیلتر آلاینده ها که در محیط های عمومی و صنعتی به کار می رود. هدف از اعمال هواساز صنعتی دست یابی به سیستم تهویه مطبوع برای تامین هوای گرم و سرد محیط می باشد.

نحوه عملکرد هواساز صنعتی

هوای محیط خارج از طریق دمپر وارد دستگاه می گردد. پروسه تهویه مطبوع صنعتی شامل کنترل دما، رطوبت، فیلتر هوا با درجه بالا که جهت حذف آلاینده ها می باشد. هوای عبوری از بستر فیلتر بسیار تمیز و پاکیزه می گردد. سپس با عبور از این مرحله وارد بخش کویل ها می گردد.

در دستگاه های هواساز صنعتی تامین حرارت و برودت هر دو براساس مکانیزم یکسان عمل می کنند. با متصل شدن کویل ها به دیگ آب گرم و جریان یافتن آب داغ داخل، هوای گرم منتشر می شود که با عبور هوای گرم در میان لوله میزان انرژی جنبشی مولکول افزایش می یابد.

بدین ترتیب سرمای هوا خارج می گردد. در مبحث سرمایش عملکرد انتشار هوای سرد طی اتصال کویل به چیلر انجام می گیرد. بدین صورت که با انتقال هوای گرم بر روی کویل هوای سرد جریان می یابد. گرمای نهان هوا را جذب نموده و هوای خنک ساطع می شود. سرانجام هوای سرد یا گرم با مکش فن سانتریفیوژ کولاک فن به محیط تزریق می شود.

هواساز هایژنیک

هواساز هایژنیک دستگاهی است که بین عموم با عنوان لوکس شناخته شده بود. اما امروزه حضور هواساز هایژنیک یک امر ضروری در تهویه مطبوع و تامین هوای سالم و پاک در مکان هایی که شرایط استریل مورد نیاز است. مانند بیمارستان ها، کلین روم، واحدهای بهداشتی، اتاق های عمل جراحی، صنایع داروسازی، مواد شیمیایی و سایر اماکنی که ورود هوای پاکیزه و استریل و خروج هوای آلوده در اولویت است.

هواساز هایژنیک به دلیل مکانیزم خاص به نوعی هواساز آنتی باکتریال است که با هدف ایجاد محیط سالم برای ارتقا بهداشت مانع از رشد و گسترش باکتری ها می گردد.

اگر بخواهیم اختصاصی تر به این موضوع توجه کنیم. هواساز هایژنیک یک نوع هواساز آنتی باکتریال یا هواساز بیمارستانی یا هواساز کلین روم یاد می شود.

نحوه عملکرد هواساز هایژنیک

هواساز هایژنیک یا بیمارستانی یا آنتی باکتریال مجهز به دمپر و فیلتر در سه یا چهار سطح کویل و الکتروفن می باشد. عملکرد هواساز هایژنیک بدین صورت است که هوای مورد نیاز هوای بیرونی به واسطه دمپرهای ورودی و یا دمپر سیرکوله (هوایی که از داخل محیط تامین می گردد) وارد دستگاه می شود.

هوای ورودی پس از طی کردن مراحل مختلف فیلتراسیون به کمک بستر اول فیلتر هوا حدود 25 درصد تمیز و با کمک فیلتر کیسه ای حدود 90 درصد خالص می گردد و نهایتا به کمک فیلتر هپا درجه خلوص به 99.99 درصد می رسد. بدین ترتیب هوای سالم وارد قسمت کویل ها شده و نهایتا پس از گرم و سرد شدن با کمک تمهیدات گرمایشی و سرمایشی وارد موتورخانه می گردد.

نهایتا هوای ایده آل و کاملا تمیز به کمک مکش فن سانتریفیوژ به محیط تزریق می گردد.

کاربرد هواساز هایژنیک

هواساز هایژنیک به دلیل مکانیزم خاصی که دارد در

  1. صنایع غذایی
  2. صنایع دارویی
  3. صنایع شیمیایی
  4. طراحی و تجهیز اتاق تمیز و کلین روم
  5. واحدهای خدمات درمانی و بهداشتی
  6. داروخانه ها، دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی
  7. انبارهای بهداشتی
  8. بیمارستان ها
  9. صنایع الکترونیک
  10. صنعت خودرو سازی و صنایع نظامی

کاربرد دارد و به طور کلی هواساز هایژنیک طبق فاکتورهای بهداشتی و مطابق با استانداردهای جهانی طراحی و تولید می گردد.

مقایسه هواساز صنعتی و هواساز هایژنیک

مهمترین تفاوت هواساز صنعتی و هواساز هایژنیک نحوه عملکرد فیلتراسیون می باشد. این گونه که به دلیل کاربرد خاص هواساز هایژنیک در مکان های بهداشتی و استریل دارای چندین بستر فیلتراسیون است که همگی سعی در خلوص هوای پاک تا 100درجه را دارند. بستر فیلتراسیون هواساز هایژنیک شامل فیلترهای فلزی، کیسه ای، و در مرحله آخر فیلتر هپا می باشد.

که بطور صدرصدی آلاینده های ناشی از مواد شیمیایی مانند ریزگردها و بخارات سمی حذف می گردد. هواسازهای هایژنیک دارای لامپ های uv و اشعه بنفش می باشند که لامپ های uv در گندزدایی و ضد عفونی کردن بسیار کاربردی و موثر هستند.

نحوه عملکرد لامپ های uv بدین صورت است که با تغذیه انرژی الکتریکی به فرابنفش باعث از بین رفتن آلاینده ها می شود. لامپ های uv توانایی حذف ذرات کوچک در حد میکرون را دارند. به آسانی به تصفیه و فیلتر کردن هوا کمک رسانی می کنند. هواساز هایژنیک در مکان های بهداشتی و تحقیقاتی و کلین روم بسیار به چشم می خورد.

با از بین بردن میکروب ها توسط لامپ های uv و کشته شدن آن ها توسط فیلتر هپا جذب می شود. علاوه بر مبحث فیلتراسیون درزبندی محفظه داخلی هواساز هایژنیک بسیار متفاوت است. درزبندی دستگاه ها به گونه ای عایق بندی شده است که به هیچ عنوان اجازه و امکان نفوذ ذراتی به مراحل قبل میسر نمی باشد.

ولی در دستگاه هواسازها صنعتی این مباحث از اهمیت کمتری برخوردار است.

  • در هواسازهای صنعتی غالبا دو بستر فیلتر اعمال می شود. میزان خلوص و تمیزی هوا به نوع و تعداد بسترهای فیلتر بستگی دارد که حدود 90 درصد است. هواسازهای صنعتی دارای پیش فیلتر فلزی یا فیلتر کیسه ای می باشند. خلوص هوای تولید شده توسط هواساز صنعتی به مراتب کمتر از هواساز هایژنیک است و هواساز صنعتی در کارخانجات، صنایع پتروشیمی، فلزی و مراکز تجاری و اداری بسیار دیده می شود.
  • هواساز هایژنیک و هواساز صنعتی به لحاظ تجهیزات بدنی تفاوت هایی دارند. در هواساز هایژنیک برای جلوگیری و دفع رشد باکتری و نفوذ میکروب ها از ورق های استیل استفاده می شود. ورق های استیل مانع از تشکیل رسوب و در نتیجه میکروب می گردد. برای جلوگیری از نفوذ آب به قسمت های مختلف دستگاه کاربرد ورق های سیلیکونی با پوشانندگی ضد آب در بدنه بسیار موثر است.
  • هواساز هایژنیک طراحی فوق العاده ای دارد چرا که در داخل هیچ گونه گوشه ای تعبیه نشده است. دلیل عدم گوشه ممانعت از تجمع باکتری ها و میکروب ها در کناره های دستگاه می باشد.
  • هواساز هایژنیک به دو صورت دوجداره یا عایق پلی اورتان و پروفیل های آلومینیومی بدون زاویه اکسترود شده شناخته شده اند.
  • ویژگی آنتی باکتریال بر روی کویل های هواساز هایژنیک یکی از تفاوت های اساسی آن با هواساز صنعتی می باشد.
  • هواساز هایژنیک قابل استفاده در محیط های استریل است اما در صنایع غذایی و کشاورزی بخصوص تولید قارچ استفاده می شود.

به طور کلی هواساز هایژنیک یک دستگاه حساس و ایده آل برای تولید هوای پاک با درجه خلوص بالا توسط شرکت کولاک فن رائه می گردد. این شرکت یک دستگاه تضمین شده در اختیار شما قرار خوهد داد. هوای تمیز با درجه حساسیت بالا تامین می شود و اما هواساز صنعتی در صنایع دیگر با درجه حساست پایین تر به کار می رود. هواساز هایژنیک نسبت به هواساز صنعتی قیمت بالاتری دارد. عملکرد هواساز هایژنیک به طور کل نیازمند نگهداری و تعمیر بیشتری دارد.

هایژنیک به طور کل نیازمند نگهداری و تعمیر بیشتری دارد.

هلدینگ کولاک فن تولید کننده انواع هواکش صنعتی و فن های سانتریفیوژ و انواع اگزاست فن مکنده و دمنده و هواساز صنعتی و هواساز هایژنیک آماده خدمات رسانی به شما عزیزان در شیراز می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و اخذ قیمت به آدرس www.koolakfan.com مراجعه نموده و از طریق شماره های درج شده با کارشناسان بخش فروش تماس حاصل نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.