فن سانتریفیوژ فشار مثبت در تهران

فن سانتریفیوژ فشار مثبت در تهران

فهرست مطالب

فن سانتریفیوژ فشار مثبت در تهران

فن سانتریفیوژ فشار مثبت در تهران نوعی هواکش صنعتی است که در جهت کنترل دود و احتراق با اعمال اختلاف فشار در دو فضای آلوده و فضای سالم است. با ایجاد فشار هوا درون راه پله سبب می شود که به هنگام آتش سوزی محل فرار ساکنین عاری از دود شود.

شهر تهران پرجمعیت ترین شهر کشور ایران و پایتخت و مرکز استان تهران می باشد. تهران چهارمین شهر پرجمعیت جهان می باشد. کلان شهر تهران دومین شهر پرجمعیت خاورمیانه است. شهر تهران کانون اقتصادی ایران است و نخستین منطقه صنعتی محسوب می شود.

شهر تهران نیمی از بخش صنعت کشور را به خود اختصاص داده است. جایگاه اصلی شرکت ملی نفت ایران است و دومین شرکت نفتی جهان در شهر تهران واقع شده است. اکثر کارخانه های سیمان سازی، بلور سازی، دخانیات، تجهیزات خودور و برق الکترونیک و دیگر منسوجات در این شهر واقع شده است.

امروزه فن های صنعتی بویژه فن فشار مثبت معادل خدمات تهویه آتش نشانی به حسای می آید. فن سانتریفیوژ فشار مثبت یکی از نمونه های بارز فن های کاربردی در تامین امنیت ساختمان ها بکار می رود. در این مقاله قصد داریم در مورد کاربرد فن سانتریفیوژ فشار مثبت مطالعات بیشتری داشته باشیم.

فن سانتریفیوژ فشار مثبت چیست؟

فن سانتریفیوژ فشار مثبت یک نوع هواکش صنعتی می باشد که با عنوان فن فشار مثبت دمنده هم شناخته شده است که امروزه مهندسین به منظور اعمال تجهیزات ویژه ای برای مواقع خطر و آتش سوزی در ساختمان از آنها استفاده می کنند تا به کمک آنها از خطرات احتمالی جلوگیری کنند و تضمین کننده جان بسیاری از افراد باشد.

فن فشار مثبت دمنده نمونه ای از این تجهیزات است که بنابر الزامات در ساختمان های مسکونی با بیش از 12 طبقه و 24 واحد و حتی در ساختمان های غیرمسکونی قابل اجرا می باشد.

البته طبق الزامات و قوانین آتش نشانی استان تهران در صورتی که سازه به راه پله فرار از سمت پنجره باز شونده در هوای آزاد باشد نیازی به سیستم فن فشار مثبت نیست. در غیر این صورت لازم می باشد که ساختمان با یک سیستم فشار مثبت در هر راه پله مجهز باشد. بدین صورت سیستم تهویه ساختمان تامین گردد.

به عنوان مثال در یک ساختمان با 6طبقه استفاده از فن سانتریفیوژ فشار مثبت امری ضروری است. فن سانتریفیوژ فشار مثبت وسیله ای برای اطفا حریق و دود از مسیر خروج افراد از ساختمان است.

مسیر خروج افراد از ساختمان راه پله می باشد و با قرار گیری فن دمنده مثبت، مسیر عبوری ایمن می شود.

در بعضی از سازه ها اعمال پله های اضطراری و در برخی دیگر راه پله های معمولی با توجه به ارتفاع ساختمان و نوع راه پله، تعداد پاگردها، نوع و اجرای سیستم و حتی کانال کشی متنوع است.

بنابراین نوع ساختمان در محاسبه کانال کشی سازه و ابعاد فن فشار مثبت دمنده تاثیرگذارتر است. بایستی این محاسبات با دقت فراوان انجام پذیرد. در غیر این صورت خطرات جانبی بسیاری را به دنبال خواهد داشت و حتی در برخی موارد ممکن است باعث مرگ آنها گردد. قرار است اطلاعات جامعی در مورد کاربرد فن سانتریفیوژ فشار مثبت در تهران کسب نمایید با ما همراه باشید.

فن_سانتریفیوژ_فشار_مثبت_در_تهران

فن فشار مثبت چیست؟

فن سانتریفیوژ فشار مثبت یا همان positive pressure ventilation فن تخلیه دود نام دارد. این یک روش تخلیه و تهویه دود می باشد که توسط سازمان آتش نشانی در جهت از بین بردن گرما و دود و سایر محصولات احتراق در آتش سوزی کاربرد دارد.

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که فن سانتریفیوژ فشار مثبت موجب تخلیه دود و گازهای مضر از مسیر خروج افراد می شود و در نتیجه افراد می توانند در محیطی امن ساختمان را ترک کرده و از تهدیدات احتمالی در امان بمانند. این امر موجب می شود که پرسنل آتش نشانی در محیطی پایدارتر و در مدت زمان بیشتری به کار خود بپردازند و هر گونه مشکلی را بررسی نمایند.

فن های دمنده معمولا به موتور برقی یا بنزینی مجهز می شوند و قطر آنها حدود 12 تا 36 اینچ است و بر روی کامیون ها و تریلی ها نصب می گردد و قطعا برای اهداف خاص و حیاتی تری مورد استفاده می باشد.

فن سانتریفیوژ فشار مثبت چگونه کار می کند؟

روند عملکرد فن دمنده مثبت براساس اختلاف فشار می باشد. به هنگام رویداد آتش سوزی و حریق در یک ساختمان، سامانه اعلام حریق مرکزی باعث فعال شدن سیستم فن فشار مثبت می شود. وقتی که این سیستم شروع به فعالیت می کند. بین  طبقاتی که حریق رخداده اختلاف فشاری ایجاد می گردد. این اختلاف باعث می شود که آتش دیرتر به سایر طبقات نفوذ کرده و بدین ترتیب راه پله جهت عبور پرسنل و تردد آنها مصون می گردد.

در واقع باعث می شود فشار محیط راه پله افزایش یابد. بدین ترتیب که هوا از محیط پرفشار راه پله به محیط کم فشار وارد می شود و اجازه نمی دهد که گاز و دود وارد راه پله گردد. همین فرآیند به ظاهر ساده از مشکلات حاد و جدی جلوگیری می کند و آتش نشان ها می توانند به آسانی به امور خود بپردازند.

فن سانتریفیوژ فشار مثبت در تهران به عنوان نوعی هواساز صنعتی محسوب می شود چرا که با اعمال اختلاف فشار بین طبقات مانع از ورود آتش به مسیر خروجی یا راه پله و دیگر طبقات می گردد. قطعا در برج های مسکونی و تجاری چنین ابزاری تعبیه شده است تا امنیت سازه تضمین گردد.

بررسی نکات مربوط به محاسبه کانال کشی فن سانتریفیوژ فشار مثبت در تهران

برای طراحی فن سانتریفیوژ فشار مثبت و محاسبه کانال ها آگاهی از تجهیزات جز اقدامات اولیه محسوب می شود. به طور مثال تجهیزاتی مانند الکتروموتور به گونه ای انتخاب شود که توانایی ایجاد اختلاف فشار را داشته باشد. به منظور محاسبه کانال کشی آگاهی از پلان ساختمان، بررسی نقاط ضروری و محل نصب فن دمنده و امکانات کانال کشی راهروها جهت هوشمند سازی سیستم امری مهم است. بنابراین برای نصب این اقدامات جزء پارامترهای اصلی نصب می باشد. میزان هدر رفت درب ها جزء مهمترین ها می باشد. هرچه این فرآیند با دقت و در نهایت تمرکز انجام شود فن فشار مثبت نتایج بهتری خواهد داشت.

طبق دستورالعمل های ذکر شده در ضوابط ایمنی و آتش نشانی محل نصب فن در پشت بام می باشد. در ساختمان های مسکونی ارتفاع کف پایین ترین قسمت پلکان تا سقف بالاترین پلکان بیش از 30 متر است. سامانه فن دمنده مثبت باید به صورت کانال کشی اجرا گردد و حداقل در هر دو طبقه از طریق یک دریچه با ابعاد مناسب با دهلیز پلکان مرتبط شوند.

از دیگر محسنات فن دمنده ایجاد فشار در بخشی از سازه است. بدون اینکه در محلی برون ریزی یا تخلیه داشته باشد. با اعمال فشار دود و بخار را به محفظه حفاظت شده هدایت می کند و از ورود به سایر طبقات جلوگیری می کند.

این ویژگی بارز باعث شده که در سازه های بزرگتری مانند مدارس، بیمارستان ها، مراکز خرید و ساختمان های بلند بیشر کاربرد داشته باشد.بهتر است اضافه بر این فن ها، از فن فشار مثبت آتش نشانی به عنوان جایگزین بهره برد. این کار از پیشگیری و سرایت دود، آتش سوزی به دیگر طبقات جلوگیری می کند و عاملی مهم است که نباید غافل ماند.

 

فن سانتریفیوژ فشار مثبت در کجا قرار گیرد؟

فن سانتریفیوز فشار مثبت در تهران برای نصب باید مکانی انتخاب شود که از ورودی اصلی اندکی فاصله داشته باشد. فاصله مناسب بین 1.8 متر تا 2.4متر تخمین زده شده است. این فاصله مانع از گردش مجدد بخار در آن منطقه و از پخش آلودگی جلوگیری می کند.

هیچ گونه اشیا یا جسمی نباید در مقابل فن های صنعتی قرار گیرد. هر گونه اشیا یا جسمی این قابلیت را دارد که به پره های فن آسیب وارد نماید و  عملکرد دستگاه را مختل کند. با این اطلاعاتی که بیان شد قرار گیری فن صنعتی برای نصب مهمترین نکته است که بایستی رعایت گردد.

سیستم فن سانتریفیوژ فشار مثبت در راه پله چگونه است؟

سیستم فن فشار مثبت راه پله ویژگی بارزی که دارد این است که به طور اتومات ریست می شود که این امر باعث می شود در زمستان و تابستان قابل استفاده باشد. البته در فصل تابستان نبایستی سنسور باران فعال گردد. چرا که دمپر باز باشد و آب می تواند وارد سیستم شده و صدمات متعددی به بار آورد.

در حالت کلی سنسورهای مختلفی در شرایط متعددی ارزیابی می شوند و به فن دستور کار یا استراحت را می دهند. بنابراین به طور دائم ایمنی ساختمان تامین می گردد. این سنسورها سرعت عمل بالایی دارند. فن های درج شده در راه پله از هوای تازه تغذیه می کنند و از نوع فن سانتریفیوژ فوروارد هستند.

مهمترین عملکرد این فن تولید هوای زیاد و از طرفی مقاومت در برابر حریق و آلودگی است.طراحی فن فشار مثبت شبیه فن سانتریفیوژ است در برابر آلودگی مقاومت بالایی دارد. وجود حسگرهای هوشمند و سریع این سیستم باعث می شود که سازه پیوسته ایمن بماند.

انواع فن فشار مثبت راه پله

فن سانتریفیوژ فشار مثبت به دو دسته کلی تقسیم می شود.

1.فن فشار مثبت ارتباط مستقیم:در این روش راه پله بطور مستقیم با فضای آزاد مرتبط است. در این روش ممکن است آتش مستقیما به فن برخورد کند و موجب بروز مشکل گردد و کمتر کاربرد دارد.

2.فن فشار مثبت ارتباط کانال کشی: در روش دوم از سیستم کانال کشی برای ارتباط بین راه پله و فن استفاده می شود. نوع دوم به دلیل رابطه غیر مستقیم کاربردی تر است و در فرآیند تهویه ساختمان مطلوب تر می باشد. نوع دوم مشکلات نوع اول را نداشته و مزیت های خوبی دارند.

بنابراین فن فشار مثبت در ساختمان های نظیر مدارس، برج های مسکونی و ساختمان های تجاری الزامات آتش نشانی محسوب می شود. چرا که از بروز محصولات شعله ور به راه پله جلوگیری می کند و تخلیه در حالت امن انجام می گیرد.

نحوه عملکرد فن سانتریفیوژ فشار مثبت کاملا ساده است. سنسورها در صورت بروز آتش سوزی فعال شده و فن صنعتی فعالیت خود را آغاز می کند.با اعمال فشار مثبت از پیشروی آتش به راه پله ممانعت می کند در هنگام خرید فن فشار مثبت تمام مدل های فن می توانند به انواع حسگرها متصل شوند و هر کدام ویژگی خاصی دارند که در نتیجه باعث بالا رفتن سرعت، دقت و هوشیاری می شود. بنابراین فن فشار مثبت می تواند به آسانی کار کند.

بیشتر اوقات ممکن است که در بیمارستان ها،ساختمان های مسکونی طویل یا برج های تجاری این جمله را بر روی دیوار دیده باشید که “در مواقع اضطراری از راه پله استفاده نمایید”

علت این امر چیست؟

فضایی قائم که بین طبقات دو، سه و یا … وجود دارد که توسط دیوارهای محصور شده است شفت راه پله می گویند. این فضا امکان سرایت آتش را به طبقات بالاتر فراهم می آورد که باید در برابر آتش سوزی مقاوم باشد تا راه پله دچار حریق نگردد. قرار گیری کانال کشی در شفت راه پله کمک شایانی در روند تخلیه دود و آتش را در راه پله دارد.

طبق مقررات ملی سازه های مسکونی که چهار طبقه یا بیشتر از چهار طبقه باشند. بایستی دیوار محصور کننده شفت در مقابل آتش سوزی حدود 2 ساعت مقاوم باشند چرا که در این زمان فرصت تخلیه ساکنین و استقرار آتش نشانان ایجاد شود. در صورتی که سازه های کمتر از چهار طبقه باشد مقاومت دیوارهای شفت راه پله و آسانسور در مقابل آتش سوزی حداقل 1 ساعت است.

بنابراین مصالحی که در ساخت این سازه های مسکونی بکار می رود بایستی در برابر حریق مقاوم باشند. در هنگام طراحی این سازه ها و مهندسین هاشور می زنند تا در هنگام اجرا، مامورین کنترل نقشه متوجه این امر شوند.

نکته مهم و قابل ذکر این است که در ساختمان های مسکونی چهار طبقه و کمتر میزان قدرت و مقاومت تحمل دیوارهای شفت راه پله باید حداقل یک ساعت باشد. بنابراین مستلزم استفاده از مصالح با کیفیت و توان مقاومت در برابر حوادث اضطراری و رخدادهای آتش سوزی و زمین لرزه باشد.

نتیجه گیری

اگر بخواهیم به طور خلاصه عملکرد فن سانتریفیوژ فشار مثبت در تهران را بیان کنیم بدین صورت است که فن فشار مثبت به منظور کنترل و تهویه دود براساس اختلاف فشار کار می کند. اما چگونه فن دمنده مثبت یک گیرنده حساس به دود دارد و در صورت بروز آتش سوزی در داخل ساختمان فعال می شود و فعالیت خود را آغاز می نماید. این فن در محیطی که قرار است فشار مثبت تولید کند در حدی ست که فشار محیطی که در آن قرار دارد از محیطی که آتش سوزی رخ داده بیشتر است. این امر سبب می شود که  آتش سوزی در همان محیط باقی بماند و وارد سایر مکان ها نشود و هنگامی که فن در راه پله قرار می گیرد و فعالیت می کند مانع از ورود دود و آتش به راه پله می شود و امن باقی می ماند.اگر به دنبال کیفیت مطلوب هستید؟اگر به دنبال قیمت مناسب و بهینه می گردید؟ اگر به دنبال کالای تضمین شده هستید؟ ما به شما هلدینگ کولاک فن در تهران پیشنهاد می دهیم. می توانید از طریق وب سایت کولاک فن به نشانی WWW.KOOLAKFAN.COM مراجعه نمایید.از طریق شماره های درج شده در صفحه تماس با ما با مشاورین و متخصصان فروش تماس حاصل فرمایید.هلدینک کولاک فن معتبرترین تولید کننده انواع هواکش صنعتی سانتریفیوژ، هواساز، ایرواشر، اکونوپک، فن فشار مثبت در تهران می باشد.در زمان کوتاه بهترین کالای خود را خرید نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.