فن سانتریفیوژ رادیال در رودهن

فن سانتریفیوژ رادیال در رودهن

فن سانتریفیوژ رادیال در رودهن

فن سانتریفیوژ رادیال در رودهن نوع دیگری از فن گریز از مرکز است که قابلیت انتقال گاز، هوا و دیگر مواد را نیز دارد. فن سانتریفیوژ رادیال به علت استحکام بالا و نگهداری آسان انتخاب مناسبی برای صنایعی می باشد که قصد صرفه جویی را نیز دارد.

شهر رودهن واقع در استان تهران و در شهرستان دماوند واقع شده است. این شهر در 30 کیلومتری شرق تهران واقع شده است. رودهن از اطراف به شهرستان آمل، دماوند، پردیس، ورامین و پاکدشت محدود می شود. ساکنان این شهرستان ترک زبان می باشند.

فن سانتریفیوژ رادیال با نام های فن سانتریفیوژ رادیال فن شعاعی، هواکش صفحه فولادی و فن انتقال مواد شناخته شده است.

انواع فن سانتریفیوژ رادیال قابل تولید توسط کولاک فن طبق ذیل می باشد.

هواکش گریز از مرکز شعاعی یک طرفه

هواکش گریز از مرکز شعاعی دوطرفه

مشخصات فنی فن سانتریفیوژ رادیال در رودهن

فن سانتریفیوژ رادیال یا فن شعاعی نوع دیگری از انواع فن سانتریفیوژ می باشد که به لحاظ کاربرد با سایر فن سانتریفیوژ متفاوت است. هواکش گریز از مرکز شعاعی با توجه به نوع کاربری نسبت به دیگر فن های صنعتی بازدهی کمتری دارد. این مدل فن ها به دو صورت یکی طرفه و دو طرفه تولید می شود.

وظایف فن سانتریفیوژ رادیال، تامین حجم و فشار هوای مورد نیاز به منظور انتقال موثر مواد زاید خام، از طریق سیستم ماشین های تولید به واحد جداکننده مواد است. پروانه تعبیه شده در هواکش گریز از مرکز شعاعی قابلیت انتقال گاز و هوای محیط و حتی جابجایی مواد مختلف را به عهده دارد. صداهای تولید شده در هواکش سانتریفیوژ شعاعی نسبت به دیگر فن های صنعتی به مراتب بیشتر است.

اما با این وجود از استحکام بیشتری برخوردار است. فن سانتریفیوژ رادیال مناسب صنایعی می باشد که احتمال احتراق و ساییدگی توسط مواد زیاد است. هواکش سانتریفیوژ رادیال می تواند گاز یا هوای آلوده محیط را با سرعت بالا و فشار متوسط جابجا نماید.

فن سانتریفیوژ رادیال در امور مربوط به انتقال مواد بکار می رود و در صنایع تهویه مطبوع کاربردی ندارد. فن سانتریفیوژ شعاعی دارای شکل خاصی از پروانه صنعتی می باشد. تیغه های پروانه هواکش شعاعی از مرکز توپی پروانه به بیرون است.

فن سانتریفیوژ رادیال می تواند در فعالیت های تولیدی و صنعتی به کار برود. بدین صورت که قابلیت انتقال مواد سبک و کوچک مانند خاک اره، کاغذ، مواد غذایی، تراشه های چوب و گلوله های پلاستیکی و ضایعات فلزی و غیره می باشد. عملکرد فن انتقال مواد مکانیزمی جهت دمیدن و مکش هوا و ریزگردها از طریق سیستم مکانیکی می باشد. فن های انتقال مواد سانتریفیوژ دارای تیغه های تیز و مستحکمی هستند.

فن سانتریفیوژ رادیال ساختار مقاوم و محکمی دارد و در جهت عملیات های سنگین صنعتی به کار می رود. انتقال مواد در هواکش گریز از مرکز از طریق هوای پرفشار حمل می گردد.

در طراحی و اجرای هواکش گریز از مرکز شعاعی جهت حفظ تعادل و عدم لرزش در حین کار و انتقال مواد از عایق های ارتعاشی جهت رفع مشکل استفاده می شود. بدنه مستحکم و فولادی هواکش های صنعتی که به منظور انتقال محصولات در محیط های انفجاری به کار می رود. به دلیل ماهیت قابل احتراق بودن از فن سانتریفیوژ رادیال استفاده می شود.

فن پروانه هواکش انتقال مواد از طریق اتصالات محکم به صورت مستقیم به انتهای محور موتور متصل شده است. هواکش صفحه فولادی سانتریفیوژ به صورت یک سیستم حمل ضایعات پنوماتیک است که از آن برای خروج ضایعات از سیستم تولید بدون کاهش سرعت استفاده می شود.

دلیل باریک بودن محفظه فن سانتریفیوژ رادیال نسبت به دیگر فن های سانتریفیوژ این است که فن پروانه با سرعت بسیاری چرخیده و در نتیجه تخلیه و انتقال جریان هوا به سرعت انجام می شود.

میزان افزایش توان مصرفی هواکش رادیال مستلزم افزایش منحنی همزمان با افزایش هوادهی توام باشد و تیغه های شعاعی فن در شرایط کاهش اصطکاک و مقاومت قرار گیرد. سیستم هواکش گریز از مرکز مواد را در جریان هوا قرار می دهد و در عین حال قدرت سیستم را به حداکثر می رساند.

تعداد پره های درج شده در هواکش سانتریفیوژ رادیال وابسته به ابعاد و اندازه بین 6تا 10 پره می باشد. پروانه فن سانتریفیوژ رادیال مجهز به یک ورودی با فنر قابل تنظیم می باشد که موجب عملکرد صحیح برش در حین کار می شود و از تولید بارهای اضافی حاصل از فعالیت محافظت می کند.

اکثر فن های سانتریفیوژ رادیال با در نظر گرفتن ساختار و ساختمانی که دارند قابلیت خود تمیز کنندگی دارند. بدین ترتیب که موجب کاهش هزینه های نگهداری و تمیز کردن می شوند و بطور کلی حذف می گردد.

چنانچه در مراحل اولیه کار می باشید و یا در شرایط کمبود بودجه قرار دارید هواکش سانتریفیوژ رادیال گزینه مناسبی است.

ساختار فن سانتریفیوژ رادیال در رودهن

فن سانتریفیوژ رادیال در رودهن همانند دیگر فن های صنعتی از اجزایی تشکیل شده است و هرکدام وظایفی به عهده دارند که در ذیل به آن ها می پردازیم.

  1. بدنه
  2. دریچه ورودی
  3. پروانه
  4. تیغه
  5. پنل های محافظ
  6. شافت
  7. پایه نگهدارنده
  8. پایه موتور قابل تنظیم
  9. دریچه خروجی

نحوه عملکرد فن سانتریفیوژ رادیال در رودهن

فن های رادیال صنعتی به دلیل ساختار ایده آل و متفاوت جزء هواکش صنعتی پرکاربرد به حساب می آیند. نحوه عملکرد فن سانتریفیوژ رادیال بدین صورت است که فن ها ضایعات و مواد آلوده را از طریق لوله های انتقال به نقطه تخلیه مکش می کنند و ساختار قیف مانندی دارد. در صورتی که فن انتقال مواد قادر به انتقال جریان آلاینده ها نباشد. آن ها را از طریق خرد شدن توسط تیغه های فولادی به اندازه ای که قابل انتقال شوند تبدیل می گردد و سپس مواد به خروجی منتقل می شود.

نحوه استفاده از فن سانتریفیوژ رادیال در صنایع متفاوت

هدف از طراحی و اجرای فن سانتریفیوژ رادیال جهت انجام مصارف صنعتی، تولیدی می باشد. کاربرد فن سانتریفیوژ رادیال در ارگان های اداری و مسکونی معقولانه نیست و امکان پذیر هم نمی باشد. فن سانتریفیوژ رادیال به منظور جابجایی گاز و انتقال مواد در نظر گرفته می شود. برخی افراد با نوع کاربری هواکش شعاعی و عملکرد آن مشکلاتی دارند که در اینجا به منظور رفع ابهامات به برخی از کاربردهای آن می پردازیم.

صنایع کاغذ سازی:

 در کارخانه تولید کاغذ و خمیر کاغذ از فن سانتریفیوژ رادیال در جهت خشک کردن متریالی مانند کاغذ و موارد جانبی استفاده می شود و هنگام فعالیت فن سانتریفیوژ رادیال در اثر سرعت چرخش فن ها و ایجاد جریان حاصل از فن سانتریفیوژ کاغذ و دیگر مواد جانبی خشک می شود.

صنایع سیمان:

یکی از محسنات فن سانتریفیوژ رادیال مقاومت فوق العاده در برابر سایش و خوردگی می باشد که این ویژگی باعث شده در صنایع کارخانجات سیمان بیشتر از هر صنعتی دیگری به چشم آید. فن سانتریفیوژ رادیال از ابتدای تولید سیمان و آماده سازی مواد اولیه شروع به کار می کند.

عملیات خرد کردن سنگ و انتقال مواد خام تولید سیمان از جمله فعالیت های انتقال مواد در فن سانتریفیوژ رادیال به شمار می آید. گازهای سمی که طی فرآیند تولید سیمان ایجاد می شود. توسط فن سانتریفیوژ مکنده مکش شده و سپس از محیط استخراج می گردد. به دلیل آلودگی های اسیدی و تولید گازهای خورنده در محیط صنعتی، لذا میزان استحکام و مقاومت صفحه های فولادی بیشتر از هر چیزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

صنایع غذایی:

فن سانتریفیوژ رادیال در صنایع غذایی به عنوان خشک کننده و تهویه هوا به کار می رود. فن سانتریفیوژ رادیال علاوه بر کمک به بهبود فرآیند خشک کردن محصولات موجب تخلیه گاز و آلاینده های محیطی می گردد.

صنایع آهن و فلزات:

 از فن سانتریفیوژ رادیال در جهت سایش و مخلوط مواد خام اولیه صنایع فلزی استفاده می شود. در نتیجه گازها و گردوغبارهای ناشی از فرآیند تولید فلز توسط هواکش انتقال مواد تخلیه می شود.

صنایع نساجی:

 در صنایع ریسندگی و بافندگی همانند کارخانه کاغذ سازی برای خشک کردن مواد و پارچه ها از فن سانتریفیوژ استفاده می شود. روند بکارگیری این فن های صنعتی شبیه کارخانه کاغذ سازی می باشد.

صنایع شیشه سازی:

 فن سانتریفیوژ رادیال در صنایع شیشه سازی در مقابل دما و حرارت زیاد کاملا مقاوم هستند که این امر موجب قدرت هوادهی و مقاومت فن هواکش در شعله ور کردن کوره و افزایش میزان احتراق به کار می رود.از طرفی گازهای مضر ناشی از تولید شیشه توسط فن سانتریفیوژ رادیال خارج می گردد.

نیروگاه تولید برق:

فن سانتریفیوژ رادیال استفاده شده در نیروگاه برق از مواد و متریال خاصی ساخته شده است.شرایط کار در نیروگاه نیازمند هواکش گریز از مرکز با مقاومت بالای دما و ساییدگی زیاد است. چرا که از فن سانتریفیوژ رادیال در مراحل تولید مربوط به دیگ های بخار نیروگاهی استفاده می شود.در واقع فن سانتریفیوژ رادیال در نیروگاه جزء عناصر اصلی تولید نیرو به حساب می آید. چرا که نیروگاه ها و صنایع تولیدات مشابه برای ادامه عملکرد خود به طور مداوم به این فن های صنعتی نیازمندند.

صنایع پتروشیمی:

با در نظر گرفتن شرایط انجام کار در صنایع پتروشیمی، کاربرد فن سانتریفیوژ رادیال باید متناسب با ویژگی های این صنعت باشد. فن سانتریفیوژ رادیال در صنایع پتروشیمی به عنوان فن تهویه مطبوع، تخلیه گازهای سمی و کشنده کاربرد دارد. به دلیل محیط اسیدی و خورندگی بالا وجود فن سانتریفیوژ رادیال امری ضروری است. بنابراین بایستی از استحکام و مقاومت بسیار زیادی برخوردار باشد.

نحوه انتخاب فن سانتریفیوژ شعاعی در رودهن

به منظور انتخاب فن سانتریفیوژ رادیال مناسب نیازه به یکسری اطلاعات جهت آگاهی الزامی است.

  1. مقدار فضایی که فن سانتریفیوژ قرار است موجب به گردش در آمدن هوای ناحیه گردد.
  2. دهانه خروجی فن سانتریفیوژ بایستی روی آن نصب شود.
  3. بررسی میزان ولتاژ ساختمان که قرار است فن صنعتی نصب شود.
  4. میزان دسیبل که مناسب شرایط کاری و یا بهره برداری دستگاه است.
  5. توان موتور

کاربرد فن سانتریفیوژ رادیال در رودهن

فن سانتریفیوژ رادیال علاوه بر موارد فوق که ذکر شد در صنایع دیگری کاربرد دارد که عبارتند از

  1. مصالح ساختمانی و نجاری
  2. برشکاری
  3. تولید تجهیزات یدک خودرو
  4. داروساز و غلات
  5. عملیات بازیافت پلاستیک و سایر موارد مشابه
  6. کالاهای مصرفی
  7. ساخت و سازهای سنگین
  8. گردش هوای محیط و کنترل آلودگی، جابجایی و انتقال مواد

مزایای فن سانتریفیوژ رادیال در رودهن

با علم بر اینکه فن سانتریفیوژ رادیال نسبت به دیگر فن های صنعتی از بازدهی کمی برخوردار است. اما هواکش گریز از مرکز شعاعی مزایا و ویژگی بسیاری دارد.

  1. مقاومت و دوام بالا
  2. عمر طولانی
  3. استحکام
  4. سهولت در نگهداری
  5. بازدهی بالا
  6. هوادهی مناسب با فشار هوای مناسب
  7. مجهز به صداگیر
  8. پرقدرت و سرعت بالا

امید است که مطالب فوق مورد توجه شما قرار گرفته باشد. برای مشاهده پروژه های شرکت کولاک فن به کانال ما در اپارات مراجعه نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.